играта Го

По книжарниците:

Пустинния скорпион

Препоръчваме Ви:

Човекът, който обичаше Стивън Кинг

ДОБРЕ ДОШЪЛ!

Афоризми

The Way of Heaven is to benefit others and not to injure.The Way of the sage is to act but not to compete.
Lao-tsu


Пътят на Небето е да подпомага другите и да не ги наранява. Пътят на мъдреца е да действа, но да не преиграва.
Лао Дзъ

* * *
 
Меч Мурамаса срещу меч Масамуне
Вейцилогия - Японски загадки
Автор: Йони Лазаров   
Четвъртък, 25 Март 2010г. 20:53ч.

„Магическият меч на Мурамаса” (Muramasa Magic Sword Joseki) е известно построение в Го. Той се осъществява като в позицията на диаграмата белите играят в пункт b. Йошио Ишида, 9 дан, смята че вариантът за първи път се е срещнал в мача между Фуджисава Хосай, 9 дан, и Го Сейген през 1952 и е нововъдение на Хосай (Ishida 1977, vol.2, 107). След това вариантът е използван в прочутите Супер Го Мачове, между японския и китайския тим, през 1979 в партията на Ни Вейпинг срещу Окубо Ичиген и предобива световна известност (Shen Gousun 1996, 25).

Magic Sword

На играта Го се гледа като военна игра, но се гледа и като на „омиротворяваща игра”. Всъщност, всеки ще намери точната метафора за себе си. Има поетична легенда за срещата на майсторите-създатели на мечовете Сендзо Мурамаса и Масамуне. Легендата свързва двете страни на меча – разрушител и създател; меч поразяващ и меч предотвратяващ стълкновението. Мурамаса бил роден през 1341 в селото Сендзо и бил ученик на Масамуне.

За да се сравнят мечовете на Мурамаса и Масамуне и двата били сложени в поток в който плували паднали листа. Всичките листа, които се докосвали до меча на Мурамаса се оказвали разсечени на две. Когато листата приближавали меча на Масамуне, те отрано заобикаляли меча и продължавали невредими. И така, силата на меча както силата на всяко бойно изкуство може да бъде насочена към разрушаване, но може да бъде насочена към съхраняване на мира (Долин, Попов 1990, 226). Може да се продължи аналогията с меча на Манджушри, който отсича главните врагове на човека: алчност, гордост и невежество.

Разискването с качествата на мечовете продължило с Хонами Котобу, който назовал първите кръвожадни и недостойни и ги зачеркнал от регистрите на гилдията си. Мечовете на Масамуне, напротив, се считали не само качествени, но и високонравствени. Позицията за мечовете била пропита с мистицизъм: „Тези са нещастни мечове; онези носят щастие и дълголетие; а мечът „хинкен” дарява власт и богатство.” (Ратти, Уэстбрук 2007, 355)

Според хрониките с меч на Мурамаса бил убит дядото и сина на Иеясу Токугава, самият Токугава бил ранен от меча. Затова през целият период Токугава имало забрана върху произведенията на Мурамаса. (Ратти, Уэстбрук 2007, 354)

Последователно като се приложи доктрината за двата меча – отбранителен и нападателен, се стига до „Ничи-рю” или школата на майстора Миямото Мусаши за борба с два меча. Атака и защита са взаимносвързани концепции и в Го.


Литература
1.    Yoshio Ishida. Dictionary of Basic Joseki. Vol.2, Yhe Ishi Press, Tokyo, 1977.
2.    Shen Guosun. Beauty and the Beast: Exquisite Play and Go Theory. Yutopian Enterprises. Santa Monica, California, 1996.
3.    А.А.Долин, Г.В.Попов. Кэмпо – традиция войнских искусств. „Наука”, Главная редакция восточной литературы, М., 1990.
4.    Оскар Ратти, Адель Уэстбрук. Самураи. „Эксмо”, М., 2007.

 
 
* * *