играта Го

По книжарниците:

Пустинния скорпион

Препоръчваме Ви:

Човекът, който обичаше Стивън Кинг

ДОБРЕ ДОШЪЛ!

Афоризми

Който кове парче желязо, обмисля от началото какво иска да направи от него - коса, нож или брадва. Така и ние сме длъжни да мислим, към каква добродетел се стремим, за да не се трудим напразно.

Св. Антоний

* * *
 
Поговорки и сентенции за Го
Публикации - Есета и очерци
Автор: Weiqiland - info   
Вторник, 28 Април 2009г. 13:47ч.

Превод от английски и руски: Васил Симеонов, Евелина Керчева, Пламен Монев, Константин Байрактаров, Йони Лазаров

Коментарии: К. Байрактаров, Т. Недев, Св. Павлов, Й. Лазаров

Източник: Интернет, книги

 

1.Когато изучаваш джосеки (ъглов дебют) - губиш два камъка в сила. (*коментар*: не си губи времето в прекалено изучаване на дебютните поредици от ходове; изучавай идеите на тези поредици )
2.Не се опитвай да закопчееш “отворена пола”.
3.Не прави ходове, които ще усилят позицията на твоя опонент. (*коментар*: понякога незнаейки твоя интерес – помагаш само на опонента да прокара неговия)
4.В неправдоподобна ситуация, неправдоподобния ход е правдоподобен! – Тамино (*коментар*: великолепно казано и много правдоподобно!)

 

5.     Направи юмрук преди да атакуваш. Джей Х. Ким (*коментар*: първо имай замисъл и тогава го изпълнявай)
6.     Ако не можеш да умреш, тогава поне умри славно. Китайска поговорка

9.     Само аматьора се опитва да прави “фантастични” ходове. (*коментар*: аматьора се се опитва с единични ходове да реши всичките си проблеми; на него му липса цялостна визия за ставащото на таблото; всички ние се изкушаваме от стратегията на аматьора!)
10.     Не се надявай (не брой) територия, която държиш само с едно око!
11.     Хвани граничната точка между две мойо – твоята и на опонента (moyo= голяма територия). (*коментар*: това е обобщение на правилото, че “Твоят добър ход е често там, където е добрия ход на опонента.”)
12.     Атакувай слабите групи, а не силните групи. (*номентар*: Това с което се “храним” са слабите групи.)

14.     Често най-простият ход е най-добрият ход. (*коментар*: сравни с поговорка №9)
15.     Хане? Не, разширявай се! Направи го навик.
16.     Белите винаги се опитват да убият по-голяма група, отколкото черните могат да спасят.
17.     Захвани точката, която образува фигура, като кикаши.
18.     Стреми се към пет свободи за тактическа стабилност.
19.     Не играй в неутралните точки, но гарантирай свръзката. (*номентар*: Често е много трудно в средата на играта да се определи, кои са неутралните точки.)
20.     Бъди малко търпелив. Кеши работи!
21.     Винаги помни, спазвай баланса (между територия и влияние). (*коментар*: да разбираш тази поговорка е верният път, че си тръгнал към майсторство; това е да разбираш разликата и важността на краткосрочните и дългосрочните задачи или това което може да вземеш сега и това което може да вземеш в бъдеще.)
22.     Бъди консервативен и бавен и ще победиш. Вярвай в това! (*коментар*: докато истината си върже обувките, лъжата е обиколила навсякаде J)
23.     Здравота? Стълбата винаги работи!
24.     Мъртви групи? Винаги печели го-битките!
25.     Направи твоите собствени групи силни първо, след това атакувай! (*коментар*: обобщение на поговорка 23)
26.     Книгата казва: не се бий (Моливът е по-силен от меча). Но какво друго да очакваш от книга (написана от молив)? (*коментар*: един друг поглед към вечната проблема за съотношението между теория и практика)
27.     На втората линия - шест камъка умират, осем оживяват.
28.     На третата линия - четири камъка умират, шест - оживяват.
29.     В ъгъла, пет наредени камъка на трета линия - оживяват.

32.     Ако един играч избере влияние, другия може да избере територия и обратното. (*коментар*: различни стилове и стратегии; виж поговорка №21)
33.     Основен принцип: не се напъвай прекалено много. – ван Ян Стийн (*коментар*: етически принцип, който може да служи за ориентир; виж и принципа от даосизма “у-вей”, тоест прави само това, което е нужно и нищо повече!)
34.     Гребеновата формация е жива.
35.     За гребеновата формация в ъгъла - неутралните точки са необходими.

38.     Хане намирисва на смъртоностна заплаха.
39.     Странни неща се случват в точка 1-2.
40.     Ако ситуацията на дъската е симетрична - играй в центъра. (*коментар*: начин да се откъснем от симетрията. Центъра е точно 361-а точка и нечетните числа убиват симетрията, която се основава на четните числа.)

42.     При семеай (гонитба, кой първи ще плени противниковата група), който няма поне едно око - води безсмислена битка.
43.     Има времена, когато дори безсмислените битки могат да означават нещо. (*коментар*: разбирайки това, започваш да схващаш необятността на Го; всеки принцип има 10 контра принципа и единствения начин “да си в час” е да си отваляш добре очите!)
44.     Ако има ко-формация вътре в семеаи, то я завоювай най-накрая.
45.     Изучи тесуджи (умели тактически ходове) за отнемане на очи.
46.     Не прави празни триъгълници. (*коментар*: пример за лоша форма)
47.     Не прави компактна (сбита) група от камъни. (*коментар*: пример за лоша група и лошо “инвестиране на камъните”.)
48.     На група от два камъка направи челно хане.
49.     На група от три камъка направи челно хане.
50.     Използвай рамова връзка, връзка през едно и конска връзка.
51.     Ако върху твоят камък е сложена “шапка” (боши), направи конски ход към центъра.

56.     Обкръжавай това, което си разединил.
57.     Никога не се опитвай да прекъснеш бамбукова свръзка. (Това е само ко-заплаха и нищо повече)
58.     Ако имаш един камък на трета линия - помогни му с още един, и след това ги забрави. (*коментар*: показва колко е стабилна и устойчива е тази формация! Нещо подобно като капия в таблата)
59.     Отговарай на кейма (конски ход - като в шаха) с косуми.

61.     “Маймунският скок” струва осем точки. (*коментар*: маймунският ход е чалгата в Го; излизане от “очарователността” на този ход говори за едно вече по-зряло разбиране на играта.)
62.     Лошият играч играе играта на опонента като своя. (коментар: Няма попътен вятър за този, който не знае накъде пътува.)
63.     Ако ти си загубил четирите ъгъла - се предай.
64.     Ако ти си спечелил четирите ъгъла - се предай. (*коментар*: 63 и 64 показват колко е опасно да се загуби контрол върху ъглите, но също така колко конкретно е всичко това което се случва на дъската.))
65.     Поннуки (ситуация след обграждане и вземане на един противников камък) струва 30 точки. (*коментар*: това е хипербола показваща колко е ценна тази фигура)
66.     Един пункт в центъра струва колкото десет в ъгъла. (*коментар*: в смисъл, че потенциала и е по-голям)
67.     За да намалиш голямата възможна противникова територия, атакувай с косуми “докосване по рамото”. (*коментар*: един от начините да се започне този вид атака)
68.     Ако ти се надяваш да оживееш във вражеската територия, играй опозиционно на неговите камъни.
69.     Конските ходове печелят текущите битки. (коментар: Под формата на буквата “Г”, тези ходове често скъсяват хоризонта на противника.)
70.     Когато опонента има две слаби групи, ги атакувай незaбавно и двете. В противен случай след време те ще станат силни.
71.     Критичната точка за врага е и твоя важна, критична точка.
72.     Прибави още един камък, след това ги жертвай.
73.     Образуванието (групата) приличаща на бутилка за саке - не е за препоръчване. (коментар: има миражи, които трябва да бъдат избягвани.)
74.     Няма територия в центъра. (*коментар*: центъра последен започва да се обгражда, защото той е най-труден за заграждане.)
75.     1-2 пункт е жизнен за ъгъла.

77.     Групите не могат да летят.
78.     Силния играч играе направо, слабия - диагонално.
79.     Ако загубиш с една точка, си вземи почивка. (коментар: Загубата с един гол много боли.)
80.     Спечели ранното ко ,за да спечелиш играта. (*коментар*: Нямя ко-борбата в дебюта или фусеки)

82.     Бягай далеч от здравите стени на опонента. (коментар: Не си чупи главата в стената.)
83.     Пет групи могат и да живеят, но шест ще загинат.
84.     Спечели камък и загуби играта. (*коментар*: показва, че целта на Го не е печеленето на камъни, а заграждането на територии.)
85.     Не прави територия близо до здрава стена. (*коментар*: китайците биха казали, че това място притежава лош фенг шуй :))
86.     Жертвай малко за да спечелиш повече.
87.     Ъгъл, страна, център. (*коментар*: това е приоритета за разгръщането на играта; разбира се има и изключения, които правят играта Го непредвидима и очарователна!)

89.     Добрите и лошите ходове са близки приятели. (*коментар*: зависи с какво намерение се правят. Обикновено в края се разбира, кое е било силно и кое слабо.)
90.     Не надзъртай там където можеш да прекъснеш. (*коментар*: играй агресивно когато трябва, а не само да се подготвяш да бъдеш агресивен.)
91.     Вземи прекъсващият камък на втора линия.
92.     Втората линия е линия за защита, третата линия е линия за територия, и четвъртата линия е линия за влияние. (*коментар*: един фундаментален принцип, почти закон.)

94.     Блокирай на втора линия, разширявай на трета.
95.     Ако ти не можеш да изчислиш стълбиците, недей да играеш Го. (*коментар*: Стълбицата е едно от първите неща, които учи начинаещия; все пак да се направи това е свързано с визуализация на бъдещите ходове и изисква определена тренировка.)

97.     Жертвай и притискай. (*коментар*: трябва да се играе с размах)
98.     Атари, атари, атари е вулгарна игра. (*коментар*: играта Го има втори и трети план, а атари и съответно агресивността е само на повърхността)
99.     Запази несъществените атарита до самия край. (*коментар*: при разгръщането на играта си има приоритети. Някои атарита служат за ко-борбата, други са едва ендшпилни.)
100.     Избягвай прибързаните свръзки. (*коментар*: не бягай когато не те гонят J)
101.     Гросмайсторът не се нуждае от дебютна теория. (*коментар*: той вече започва да я твори, но преди да стане гросмайстор той се е нуждаел от дебютна теория.)
102.     Големите групи никога не умират. (Когато преследваш “дракон”, той в повечето случаи се изплъзва.)
103.     Иккен тоби никога не е погрешно.
104.     L-групата е мъртва.
105.     Не надничай от края на дъската.

107.     Научи се да играеш под камъните.
108.     Очите спечелват семеаи.
109.     Не прави данго.
110.     Свързвай, когато води до добра фигура.
111.     От кръстово пресичане - разширявай.
112.     Използвай конски ход за атака, скок през едно за защита.
113.     Атакувай две слаби групи едновременно.
114.     Жертвай, за да създадеш добри фигурни образования. (*коментар*: защото те имат много голям потенциал)
115.     Със само една група, ти ще спечелиш.
116.     Всяко стъпало в стълбицата има цена 7 точки. (*коментар*: когато губиш стълбицата не я удължавай напразно)
117.     Когато на едно място има възможност да загубиш само 15 точки, тенуки (смяна на посоката на играта).

119.     Ход на коня близо до край на дъската не може да бъде прекъснат.
120.     Когато се съмняваш - плени противниковите камъни. (*коментар*: така опростяваш нещата и стесняваш възможностите на противника)
121.     Сменяй посоката на играта! “тенуки” (*коментар*: тенуки е един от най-сложните моменти от стратегията на играта. Показателно е, че компютъра въобще не “разбира” този момент. Това е подобно на бразилските футболисти, които умеят да сменят ритъма на играта в рамките на един мач.)
122.     Не намалявай своите собствени свободи.
123.     Слабият играч се страхува от ко, силния го търси.
124.     Не се страхувай от фурикавари.
125.     Не се защитавай, откривай нови фронтове! Бил Тейлър (*коментар*: атаката е най-добрата защита; добре известен стратегически принцип)
126.     Среми се да свързваш твоите камъни, а също разпокъсвай камъните на опонента. (*коментар*: стратегически принцип)
127.     Поговорките не са подходящи за белите. - Теро Санд (*коментар*: защото черните имат възможност първи да ги приложат J)
128.     Едно голямо око убива едно малко око.
129.     Когато твоят опонент е стабилен, ти също трябва да станеш стабилен. Отаке Хидео (*коментар*: ако ти не можеш да си предствавиш, че можеш да победиш опонента – как това да стане на практика?)
130.     Тези, които побеждават, обикновено не се заяждат в дребни битки. - Чен, 1078 г. (*коментар*: за да играеш тази изумителна игра ти е необходимо възможно най-широкия хоризонт)
131.     Тези, които са добри в позиционната игра, обикновено не водят дребни битки. - Чен, 1078 г. (*коментар*: умение е също да не позволяващ да бъдеш въвличан в такива дребни битки)
132.     Тактическите битки не са ключът към Го, те трябва да бъдат запазени като последен ресурс. Чон Пу Лу 1078 г.
133.     В сферата на влияние на противника избягвай острите конфликти, не навлизай прекалено дълбоко. - Отаке Хидео (*коментар*: там ти си “гост”, а опонента е “домакин”)
134.     Търси малките ползи, но избягвай големите загуби. (*коментар*: ако можеш вземай попътно малките ползи; тези които играят компютърни игри ще ме разберат)
135.     Не бъди алчен! (*коментар*: алчността замъглява погледа и съзнанието, а това е в основата на лошата преценка. Алчността и невежеството са лоши съветници по всяко време.)
136.     Когато имаш печеливша позиция, поддържай играта проста. Направи я сложна само когато губиш. (*коментар*: стратегическият принцип: ловене на риба в мътна вода.)
137.     Използвай стената за атака, не да правиш територия. (*коментар*: добрия фенг шуй ще те подпомогне)
138.     В дебюта, когато не знаеш какво да правиш - направи шимари. (коментар: Укрепвай защитните си бастиони.)
140.     За инвазия ти трябват 20 пункта свободна територия; в противен случай кеши (редукция) е най-доброто. - Ян Юлун
141.     Има незабелижима линия между стабилност и бавност. – ван Ян Стийн (*коментар*: всичко е на ръба на бръснача)
142.     “Същността на Го е в хармонията. Го в 21 век ще стане “хармонията на осемте посоки” - четирите ъгъла и междините между тях. Също както в живота ние се нуждаем повече от цялото отколкото от частта. От 300 години насам японското Го е фокусирано много повече върху локалното (джосеки), отколкото върху цялото. Причината корейците и китайците да надделяват [да превъзхождат] над японците е, че те са по-близко до достигането на цялостен поглед върху дъската.” - Го Сейген, 9 дан, 1994 (*коментар*: Го Сейген е най-добрия играч на ХХ век, жива легенда още приживе!)
143.     Ако белите вземат четирите ъгъла, черните трябва да се предадат; ако черните вземат всичките четири ъгъла, то черните също трябва да се предадат. - Давид Кент
144.     Повече бързина отколкото скорост. - Джон Феърбейрн

 

 
 
* * *